محله فاتح استانبول:

LOGO

علمی فرهنگی هنری
 
  • جمعه 16 اسفند 1392 - 21:3
  • دسته بندی : <-CategoryName->
  • نویسنده: حمیدی ، طارمی ، بادپپیما

این محله قسمت تاریخی استانبول بوده است و در زمان امپراطور روم شهر در این جا قرار داشته که بدست سلطان احمد معروف به فاتح(بخاطر فتح قسطنطنیه چنین لقبی به او داده اند)به تصرف امپراطوری عثمانی درآمد. هنوز حصار قدیمی شهر که اتفاقا تا حد زیادی هم سالم مانده است در این محله است و این محله در واقع بخش اصلی  شهر در زمان خود عثمانی ها هم بوده است و به این خاطر پر از بناهای تاریخی است. می توان گفت این محله تبدیل شده است به یک "موزه شهر".قبرستان،بناهای تاریخی و مساجد و بازارهای تاریخی مسقف در این قسمت شهر است از برخی قسمتهای تاریخی شهر(مانند دار العسکریه که محل ارتش بوده است) به عنوان دانشگاه استانبول استفاده می شود و بخاطر آثار تاریخی زیاد،مهمترین و بزرگترین هتلها،رستورانها و کبابی ها و فروشگاهها و حتی دستفروشها نیز در این محله تجمع یافته اند تا برای گردشگران خدمات ارائه دهند. این محله در واقع یک محله 72 ملت است و بیش از آنکه بومیان به چشم بیایند،توریستها با رنگ و نژاد مختلف به چشم می آیند. کلیکسیونی از مردمان جهان.گویی موزه ای است از مردم شناسی جهان تماشای این مردم هم دنیایی دارد.

اکنون به چند مکان توریستی این منطقه می پردازم:

موزه توپقاپی سرای:

این موزه در واقع مجموعه کاخهای تاریخی است (شبیه مجموعه کاخهای سعدآباد) که هر یک از سلاطین عثمانی در ساخت قسمتی از آن موثر بوده است که بالای تپه ای است  مشرف به تنگه بسفر. نسیمی خنک همواره از سوی دریا به طرف کاخها می وزد و هوای دلپزیری را به وجود می آورد . این موزه یکی از معروفترین موزه های جهان است هر یک از کاخهای مجزای آن را برای قرار دادن اشیاء خاصی برگزیده اند. مانند موزه ساعتهای تاریخی، موزه جواهرات و گوهرهای گرانقیمت،موزه سلاح های جنگی تاریخی،موزه البسه سلاطین عثمانی،موزه تابلوها ازسلاطین و.

اوراچی

 

اوراچی

تماشای خود کاخها چیز کمتری از آثار داخل موزه ها ندارد. در ورودی هر یک از کاخها،کتیبه هایی در مدح سلاطین عثمانی به زبان ترکی با همان حروف عربی مانده است. عکس برداری و فیلم برداری در داخل موزه ها به دلیل آسیب دیدن آثار تاریخی ممنوع است و تحت نظارت مسئولان و نگهبانان موزه ها.نگهبانان، افرادی مهربان و به اصطلاح gentelmanهستند. آنچه این موزه ها به بیننده القا میکند این است که حواسش جمع باشد که به سرزمین با تمدنی وارد رفته است. در آخرین موزه  آثاری از اولیاء الهی و پیامبر اسلام (مانند مو و عبا و نعلین و کاسه آبخوری) و شمشیرهایی از امام علی و ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر و...و حتی آثاری از ابراهیم نبی و موسی و عیسی(ع) نیز وجود دارد که همراه با تلاوت زنده یک قاری قرآن فضای معنوی خاصی به آن داده است. البته در انتساب همه آثار جای شک وجود دارد ولی آثاری که به پیامبر نسبت میدهند ظاهرا نسبت درستی است مثلا جریان چگونگی آمدن عبای پیامبر چنین است که این عبا را حضرت رسول خود به یک شاعر که مدح ایشان را گفته بود صله میدهند بعدها عبا را معاویه از آن شاعر میخرد و اینگونه به خلفای اموی و سپس به خلفای عباسی انتقال می یابد در زمان حمله مغول به بغداد،یکی از خلیفه زادگان عباسی پیش از فتح بغداد به مصر میگریزد و از جمله چیزهایی که با خود میبرد صندوقی است که آثار پیامبر در آن قرار داشت و این عبا هم داخل آن بود به این طریق این آثار سالها در مصر و در دربار حکومت ممالیک(که به نام اولاد همان خلیفه زاده فراری عباسی حکومت میکردند)باقی میماند تا زمانی که سلطان سلیم عثمانی مصر را فتح و ممالیک را منقرض و خود را خلیفه مینامد و صندوق را هم به پایتخت عثمانی یعنی استانبول انتقال میدهد.

مسجد سلطان احمد:

اوراچی

استانبول را میتوان شهر مساجد نامید. شاید جایی از شهر نباشد که نشانی از مناره یا گنبدی از مسجد به چشم انسان نخورد . مساجد استانبول  اکثرا بسیار هیبت عظیمی دارند و غالبا شکل همسانی نیز دارند. گنبد این مساجد با مساجد ایرانی متفاوت بوده و گنبدی چترمانند و کشیده دارند همراه با چند مناره در اطرافشان(معمولا چهار مناره در چهار گوشه مسجد) از آنجا که  معماری رومی در طول تاریخ در ترکیه بستر معماری بوده است،معماری مساجد آن نیز از معماری رومی الهام گرفته شده است.مکان نمازگذاران زن در پشت سر آخرین صف نمازگذاران مرد بوده. اسم جلاله به همراه نام پیامبر و ابوبکر و عمر و عثمان و علی و حسن و حسین(ع)در گوشه های مساجد بصورت تابلوهایی گرد آویزان شده است همراه با فرشهایی همسان و به شکل سجاده که جای سجده گاه آن را نشان میدهد و یک منبر بزرگ و مرتفع هم همواره در کنار محراب در مساجد دیده میشود که جایگاه واعظ مسجد میباشد. مکان های باستانی و تاریخی و موزه ها همگی بلیط ورودیه دارند که کمی هم برای ما ایرانی ها گران است (حول و حوش 30 لیر که با قیمت امروزی ارز میشود 50 هزار تومان)ولی مساجد و مکانهای متبرکه تاریخی ورودیه ندارند.هر یک از سلاطین عثمانی مساجدی ساخته اند که به نام خود آنها نامیده میشود. یکی از مهمترین و بزرگترین و زیباترین این مساجد در استانبول مسجد سلطان احمد است معروف به مسجد آبی(زیرا رنگ فیروزه ای دارد)و از همین جهت یکی از توریستی ترین مناطق استانبول است. درب داخلی مسجد در زمان اقامه نمازهای پنجگانه به روی توریستها بسته می شود و سایر مواقع نیز با رعایت حجاب برای همه بازدید کنندگان اعم از زن و مرد مجاز است. الحق که حداقل در همان مسجد نمازگذاران بسیارند و البته صدی نود از گروه جوانان. زنان در پشت صف نمازگذاران مرد،نماز می خوانند. برایم جالب بود برخی از نمازگذاران زن پس از نماز و خروج از مساجد روسری خود را درمی آورند.اساسا در ترکیه دین بیشتر رنگ صوفیانه دارد تا رنگ فقهی و کلامی و بخاطر همین تسامح و تساهل زیادتری در دین دارند. ای بسا دو خواهری که یکی از آنها با حجاب و دیگری بدون حجاب است.

ایا صوفیه :

اوراچی

مسجد ایاصوفیه یا به قول خود ترکها "حاجا صوفیا" که اینک کارکرد مسجد بودن خود را از دست داده است و تبدیل به یک بنای توریستی و گردشگری شده است در روبه روی مسجد سلطان احمد قرار دارد با معماری شبیه به آن ولی بزرگتر از آن و با رنگی قرمز و تفاوت دیگرش دو طبقه ای بودن آن است. 

 

ایاصوفیه در حدود 1500 سال قبل در زمان رومی ها ساخته شده است و در واقع یک کلیسا بوده که پس از فتح آن توسط سلطان محمد فاتح،به مسجد تبدیل شده است. گنبد آن دومین گنبد بزرگ جهان از نظر ارتفاع میباشد.ظاهرا برخی از نقاشی های روی کلیسا پس از تبدیل به مسجد شدن آن کنده شده است و بجای آن آیات قرآن جایگزین شده است و تنها در چند جای کوچک نشانی از نقاشی های آن دیده میشود.تصویر حضرت مریم و عیسی در آغوش او در سقف بنا و تصاویر ناقصی از حضرت یحیی و... که اروپاییان را بسیار مجذوب خود کرده بود و مدام از آنها عکس میگرفتند. شاید بتوان گفت یکی از جاهایی که اروپاییان حتما سری به آن میزنند همین بناست میتوان حدس زد برخی اروپاییان و در کل غربی ها حسرتی از تماشای این بناها و تصاویر در خود احساس میکنند اینکه اینجا روزگاری پایتخت امپراطوری روم بوده و اکنون پایتخت فرهنگی یک کشور مسلمان است شاید ما مسلمانها هم از مشاهده آثار اسلامی اسپانیا چنین حسی برایمان پیدا شود.

 از دیگر مناطق دیدنی محله فاتح، بازار کاپالی چارشی(بازار مسقف)که مانند بازارهای سنتی ایران است.

نویسنده و گزارشگر : علی طارمی 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: گردشگری ، ترکیه ، مکان های دیدنی ترکیه ، مکان های دیدنی استانبول ، توریسم ، جهانگردی ، مکان های دیدنی جهان ,

آخرین مطالب

 
» دانلود کامل داستان اصلی و کرم استاد عاشیق عرب پرنلو ( 1394/04/10 )
» دانلود والپیپرهای IOS8 ( 1393/03/18 )
» دانلود والپیپر های پیش فرضHuawei Ascend P7 با کیفیت full HD ( 1393/03/10 )
» دانلود والپیپر های پیش فرض Galaxy Note 3 با کیفیت full HD ( 1393/02/23 )
» لانچر اصلی experia Z2 Home v6.2.1.A.0.1 شرکت سونی و ویجت های آن ( 1393/02/12 )
» دانلود LG G2 Lockscreen برای آندروئید بدون نیاز به روت ( 1392/12/18 )
» محله فاتح استانبول: ( 1392/12/16 )
» دانلود آخرین ورژن برنامه های Walkman ، Movies ،Album شرکت SONY بدون نیاز به روت ( 1392/12/16 )
» سه آهنگ از بهترین های استاد عاشیق عرب پرنلو ( 1392/12/15 )
» روستای خوئین و دالان زیرزمینی آن: ( 1392/12/15 )
» دانلود والپیپرهای اصلی و پیش فرض Samsung Galaxy S5 با کیفیت HD ( 1393/03/26 )
» دانلود آخرین ورژن لانچر اصلی و پیش فرض آندروید 4.4 یا KitKat شرکت google ( 1392/12/14 )
» قلعه سمیران یا شمیران: ( 1392/12/14 )
» دانلود داستان کامل علی شاه استاد عاشیق عرب پرنلو ( 1392/12/14 )
» معدن مس بیچه باغ یا بایچا باغ: ( 1392/12/14 )
» قلعه چایی: ( 1392/12/14 )
» غار گولجوک یا گیلجیک: ( 1392/12/14 )
» اوراچی ( 1398/12/12 )
» راه اندازی دوباره سایت اوراچی ( 1392/12/12 )

لینکستان

 

درباره ما


حمیدی ، طارمی ، بادپپیما ٍ
ایمیل :



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 63
بازدید ماه : 577
بازدید کل : 344845
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه